CURS 2015-16
Primera reunió DILLUNS 5 D'OCTUBRE de 17h a 18:30h
Enguany amb intenció de coordinar i fer més eficient i profitosa dedicació de voluntaris i voluntaries, canviem el format integrant les reunions de Delegades i Delegats, les juntes obertes de l'AMPA i la reunions de Conselleres i Consellers escolars, en una única trobada mensual que serà l'Assemblea de l'AMPA.
______________________________________
Projecte de pares i mares delegats i
delegades de classe
AMPA
Escola Planas i Casals
Aquí podeu descarregar-vos la informació sobre el projecte:
L’AMPA de l’Escola Planas i Casals, inicia el
projecte de pares i mares delegats i delegades de classe, amb l’objectiu de
refermar la xarxa de relacions en el si de la comunitat escolar.
Al llarg de l’etapa d’escolarització dels
nostres fills i filles, la família i el centre comparteixen el dret i el deure
de l'educació; en aquesta tasca compartida, i dintre de les funcions que
corresponen a cadascú, és que tothom té quelcom per aportar i responsabilitats
per assumir. Pensem que el compromís i treball conjunt entre tots els agents
implicats, basat en una relació fluida i de respecte mutu, ha de ser una eina
fonamental per possibilitar l’èxit escolar dels nostres infants.
L’AMPA de l’escola, en el seu paper
d’impulsora, coordinadora i integradora del paper de les famílies, impulsa la
participació d’aquestes procurant establir continuïtats entre el context
familiar i l’escola. És en aquest context, que el projecte de delegats i
delegades de classe pren forma com a recurs orientat a enfortir aquesta
dinàmica de participació activa a l’entorn de la comunitat escolar.
Sens dubte, la promoció i desenvolupament
d’aquest projecte estaran condicionats per l’acceptació que en facin tots els
agents de la comunitat escolar. És per això que és voluntat de l’AMPA
presentar-ho per al seu debat en el Consell Escolar, prèvia informació a la
direcció de l’escola i al claustre de mestres.
Què és un delegat o delegada de classe?
El delegat o delegada de classe és el pare o
mare escollit entre les famílies del grup aula, que té la responsabilitat de representar-les en les necessitats i
interessos dels seus fills i filles de manera col·lectiva, i implicar-les en la millora de la
convivència i els rendiment educatiu. I tot això, en coordinació amb el tutor o tutora del grup.
D’aquesta definició es deriven tres
característiques clau, a saber, representar i implicar a les famílies i
coordinar-se amb el tutor o tutora de la classe.
Funcions.
Les funcions dels delegats i delegades es
poden agrupar d’acord a la relació que estableixen amb la resta d’agents de la
comunitat escolar. Així en destaquen:
a) Relació amb els altres pares i mares.
- Motivar
als pares i mares del seu curs amb la finalitat de millorar la seva
participació a l'escola i integrar-los en la dinàmica del centre (reunions,
festes, equips de treball, conferències de caràcter formatiu, xerrades...)
- Fomentar el contacte entre els pares del
grup-classe o cicle: organitzar reunions, trobades, sopars
- Facilitar la transmissió de la informació
que es genera en el sí de la comunitat educativa: Consell escolar, Junta de
l’AMPA, Escola
- Mantenir
oberts els canals de comunicació, facilitant els intercanvis d'opinions i
derivant adequadament les consultes, dubtes, inquietuds.
b) Col·laboració amb la junta
de l’AMPA
- Mantenir
informada la junta de l’AMPA de tots aquells suggeriments, interessos i
motivacions que puguin ser d’interès per a la majoria de pares i mares.
- Assistir
a les reunions conjuntes que convoqui la Junta de l'AMPA i col·laborar amb
aquesta en el Pla d’acció que aprovi per al curs escolar.
- Col·laborar en la detecció de necessitats de
formació, inquietuds, … dels pares i mares per tal de organitzar activitats i
tallers familiars, adequats als interessos de tots i totes.
- Formant part de les comissions de treball
organitzades per l’AMPA, com ara les comissions de la festes de Nadal o fi de
curs, activitats extraescolars, etc. o buscant pares i mares que hi vulguin
col·laborar.
c) Coordinació amb el tutor
de classe
-
Estudiar i proposar solucions a les inquietuds i necessitats que puguin sorgir
en relació al grup-classe
-
Col·laborar amb els tutors en el desenvolupament de les activitats del curs
- Trametre les inquietuds i interessos
dels pares i mares del seu grup
D’altra banda, detallant algunes de les
funcions que no atenyen als delegats i delegades, és que podem delimitar millor
la seva figura; així:
- NO
té un paper substitut de l’AMPA sinó complementari a la seva estructura; la
Junta manté oberts els canals de comunicació amb els pares i mares que es
vulguin dirigir directament. Cal evitar que els delegats es converteixin en una
estructura paral·lela per tal d’evitar duplicació de feines o discordança de
criteris
- NO
intervenen en la relació personal d’un alumne i/o dels seus pares amb el tutor
i/o la direcció del centre.
- NO
porten un problema detectat a la Direcció del Centre i/o al Consell Escolar:
els problemes detectats han de ser presentats a la Junta. Els membres de la
Junta, els vocals de les comissions interessades i els delegats decidiran
conjuntament sobre les actuacions a realitzar.
- NO
plantegen una queixa o un problema a la Junta sense que la informació estigui
bé contrastada.
- NO
és només un transmissor de queixes de les famílies; no és una figura que neix
amb ànim reivindicatiu, sinó de col·laboració en la solució de problemes.
- NO
intervenen en els continguts pedagògics o de funcionament del Centre, ja que es
tracta d’àmbits propis de la Direcció i del Consell Escolar.
Objectius.
El seguit de funcions apuntades resten
orientades a l’assoliment de diferents objectius, com ara:
- Dinamitzar
la participació dels pares i mares amb l’objectiu d’augmentar la seva presència
i representativitat a l’escola
- Aconseguir
un contacte més directe de la Junta de l’AMPA amb tots els nivells escolars per
captar amb més precisió les inquietuds i necessitats per adequar-hi la línia de
treball i així aconseguir una major representativitat del col·lectiu de pares i
mares
- Afavorir
la comunicació amb els tutors i tutores per tal de trobar vies de col·laboració
en la quotidianitat de la vida escolar
- Crear
xarxa per a la millora de la comunicació, afavorint la transmissió d’informació
que es genera en el si de la comunitat educativa
Funcionament i organització.
A continuació
detallem una proposta del funcionament que al llarg del curs escolar poden
tenir els delegats i delegades de classe, amb una aproximació temporal del seu
desenvolupament.
a)
Primer
trimestre.
El delegat o delegada
serà escollit cada curs acadèmic a la reunió inicial que es realitza amb el
tutor de la classe (octubre).
Es crearà una
Comissió de delegats i delegades que tindrà reunions periòdiques (una primera al mes d’octubre una vegada
hagin estat escollits els conjunt de delegats i delegades). Per a la seva
gestió es nomenarà un coordinador de delegats i delegades que també tindrà una
funció d’enllaç amb d’altres òrgans del centre. Aquestes reunions resten
obertes a la participació de membres de la Junta de l’AMPA i de equip directiu
de l’escola.
D’acord a la dinàmica
de cada grup classe, la relació dels pares i mares amb el delegat o delegada de
curs és podrà realitzar mitjançant:
-
una assemblea de pares i mares d’aula (novembre – desembre)
-
altres canals de comunicació com ara el
correu electrònic, bústia de suggeriments, trobades informals...
Reunió
del delegat o delegada de classe amb el tutor o tutora (novembre - desembre) on es transmetran el temes tractats a
l’assemblea o hagin estat recollits per altres vies de comunicació.
b) Segon trimestre.
Reunió
de la Comissió de delegats i delegades (febrer)
Reunions
dels delegats i delegades amb els tutors i tutores (març)
Si la dinàmica
participativa dels pares i mares d’un grup classe funciona mitjançant
assemblea, es pot programar una de prèvia a la trobada amb el tutor o tutora
del grup.
c)
Tercer
trimestre.
Al llarg del mes de
juny, i amb l’objectiu d’avaluar el curs acadèmic es convocaran reunions de les
assemblees de pares i mares d’aula i de la Comissió de delegats i delegades.
És evident que les
diferents espais de participació generats pels delegats i delegades de classe
han d’estar coordinats amb d’altres estructures de participació del centre com
ara l’AMPA o el Consell Escolar. D’aquesta manera seria convenient la seva
participació a les Juntes de l’AMPA o la seva presentació com a candidats a
representants dels pares i mares al Consell Escolar.
Avaluació del projecte.
Des d’una perspectiva
d’avaluació contínua, una primera valoració estarà basada en el nivell de
participació dels pares i mares en les convocatòries de reunions, trobades,
activitats… que es desenvolupin al llarg del curs.
No obstant, una valoració
global haurà de tenir present les aportacions dels diferents agents:
- Claustre de mestres: a través d’una
de les seves reunions ordinàries.
- Pares i mares delegats de curs: a
través d’una reunió específica amb la Junta de l’AMPA.
- Assemblea de final de curs de
l’AMPA: amb la inclusió d’un punt específic per al seu tractament a l’ordre del
dia de la reunió i amb l’objectiu de recollir l’opinió de la resta de pares i
mares de l’escola.
La suma d’aquestes
valoracions aportarà criteris per a la revisió del funcionament d’aquesta
figura de cara al proper curs escolar.